T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü
MARDİN HAVALİMANI

​​​​​​

Engelsiz Havalimanı


Engelsiz Havalimanı


 

                                                                                                 

 

 

DHMİ MARDİN HAVALİMANI

 

 

 

 

 

ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

 

 

 

2014

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

1

 

 

PROJE KAPSAMINDA HAVALİMANI İŞLETİCİLERİ TARAFINDAN YERİNE GETİRİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR

 

 

1- Havalimanına gelen ve kısa sürede terminale ulaşmayı hedefleyen engelli yolcuların otopark sahasından rahatlıkla terminale geçmelerini teminen, giriş-çıkış ve asansörlere en yakın yerlerde, en az 1 park yerinden az olmamak üzere otopark kapasitesine göre % 5’ den az olmamak kaydıyla, yeterli sayıda engelli yolcular için otopark alanı tahsis edilmeli ve yatay ve düşey özürlü işareti ile belirlenmelidir.

 

Havalimanımız otoparkında, terminal binasına geçiş için en yakın bölgede engelli yolcular için belirtilen standartlara uygun 10 adet engelli park yeri oluşturulmuş olup, park yerleri yatay ve düşey özürlü işareti ile belirlenmiştir.

 

 

2- Özürlüler için tahsis edilen bu yerlere, diğer yolcuların park etmemeleri için gerekli tedbirler alınmalı ve aksine gelişen durumlarda cezai işlemler yapılacağına dair bilgilendirme yazısı konulmalıdır.

 

Engelli yolcular için düzenlenen park yerlerine diğer araçların park etmemesi için uygulanacak cezai işlemleri belirten 2 adet uyarıcı levha tesis edilmiştir.

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

2

 

3- Engelli yolcular için ayrılan park yeri genişliğinin, 2,4 metrelik normal genişlik yerine, bu yolcuların rahatlıkla aracına binebilmeleri ve inebilmeleri için, en az 4 metre olmalıdır.

 

Engelli yolcu park yeri genişliği standartlara uygun şekilde, bir park yeri 4 metre olarak dizayn edilmiştir.

 

 

4- Engelli yolcular için belirlenmiş olan otopark ve terminal binası arasındaki geçiş noktalarına, araçlar tarafından dikkatli geçiş yapmaları yönünde (Engelli geçiş noktası olduğunu belirten) uyarı yazılarının konulması gerekmektedir. Geçiş noktaları içinde yaya geçişleri ve/veya rampaların tercih edilmesi, araçların yavaş geçişini sağlayacak şekilde gerekli tedbirlerin alınması gerekmektedir. (Fiziki yapısı çok katlı olan terminallerde gelen yolcu çıkış alanları için de oluşturulmalıdır.)

 

Terminal binası geçiş noktasına araç sürücülerinin daha dikkatli olmaları için 1 adet levha tesis edilmiştir. Ayrıca araçların geçiş noktalarından yavaş geçmeleri için geçiş yolu öncesinde yaya yolu yapılmıştır.

 

    

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

3

 

5- Havalimanı terminallerinin geliş hattında yolcunun bagaj alıp, kara tarafına geçtiği noktadan itibaren toplu veya kişisel ulaşım araçlarına ulaşacağı noktaya kadar hissedilebilir yüzeyler konulmalıdır.

 

Yolcuların kara tarafına geçtiği noktadan, terminal binası önündeki kişisel ulaşım araçlarına kadar hissedilebilir yüzey uygulaması yapılmıştır.

 

 

 

6- Engelli yolcuların otoparktan terminale geçiş koridorlarına hissedilebilir yüzeyler konulmalıdır. Bu yüzeyler görme özürlülerin ayakkabı tabanı tarafından rahatlıkla hissedebilecekleri çıkıntı/yükseklikte olmakla birlikte diğer yaya, yürüyebilen özürlülere ve tekerlekli sandalye kullanıcılarına sorun çıkartacak kadar iri kabartma olmamalıdır. Bu konuda TSE’nin standartları veya kriterleri alınmalıdır.

 

Terminale geçiş koridorlarında giden/gelen görme engelli yolcular için TSE standartlarına uygun zeminde hissedilebilir yüzeyler tesis edilmiştir.

 

   

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

4

 

 

7- Engelli yolcular için terminal içinde veya dışında yardım isteme noktaları/ engelli yolcu danışma noktası oluşturulmalıdır. Yardım isteme noktalarının açık ve anlaşılır bir şekilde gösterimini sağlayan yönlendirme levhaları ilgili yerlere konulmalıdır.

 

Limanımıza gelen engelli yolcular için danışma ofisimiz içerisinde yardım isteme noktası oluşturulmuştur. Bu alanın kabartma harita, ara yönlendirme levhalarında gösterimi sağlanmıştır.

 

  

        

 

8- Engelli yolcuların yardım isteme noktalarından/ engelli yolcu danışmada check-in bankolarına kadar ulaşımda problem yaşamaması için bu konuda gerekli tedbirler alınmalıdır. Engelli yolculara check-in noktalarına geçiş durumlarında, check-in ve bagaj kayıt işlemlerinde gerekli yardım sağlanmalıdır.

 

Terminal binası içerisinde giden yolcular için terminal binası giriş kapısından engelli danışma ofisi ve engelli check-in bankosuna kadar hissedilebilir yüzey uygulaması yapılmıştır. Ayrıca, engelli yolcu Braille alfabeli kat planındaki yardım isteme butonuyla danışma personelinden direkt olarak yardım talebinde bulunabilmektedir. Check-in, bagaj kayıt ve uçak iniş-binişlerde Yer Hizmet Kuruluşunca gerekli kolaylıklar sağlanmakta ve bu durum danışma personeli tarafından takip edilmektedir.

 

 

 

 

 

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

5

 

 

 

9- Engelli kişiye refakat eden bir kişinin yardımcı olması durumunda, bu kişiye Havalimanı içerisinde, uçağa binişte ve uçaktan inişte gerekli yardım sağlanmalıdır.

 

Havalimanımızda hizmet vermekte olan Havayolu, Yer Hizmet Kuruluşu ve DHMİ-Özel Güvenlik Birimi personeli tarafından gerekli kolaylıklar sağlanmaktadır.

 

10- Tekerlekli sandalye kullanıcıları için bilet ve bagaj işlemlerini rahat bir şekilde yapabilmelerini sağlamak amacıyla terminal içerisinde yer hizmetinin alınacağı ilk bağlantı noktası (danışma ve/veya check-in kontuar alanı) kadar olan bölümde hissedilebilir yüzeyler oluşturulmalıdır.

 

Görme engelli yolcular için zeminde uygulanan hissedilebilir yüzeyler terminal binası girişinden başlayıp danışma ofisi ve check-in bankosuna kadar uzanmaktadır.

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

6

 

11- Hissedilebilir yüzey malzeme seçimi ve uygulanması TSE standart veya kriterlerine uygun olmalıdır. Görme engellilerin çoğunun, kısmi görüşe sahip olduğu dikkate alınarak, hissedilebilir yüzeyin çevresiyle zıt renklerde ve fark edilir tonlarda olması sağlanmalıdır. Malzeme iklim şartlarına uygun, yangına ve aşınmaya mukavemetli olmalıdır. Hissedilebilir yüzeyler yön gösterici kılavuz ve yön değiştirme ile tehlikeli durumlar için uyarıcı yüzeyler şeklinde olmalıdır.

 

Havalimanımızdaki yön gösterici kılavuz ve yön değiştirme ile tehlikeli durumlar için uygulanan hissedilebilir yüzeyler fark edilecek biçimde çevresiyle zıt sarı renkli olup, TSE standart ve kriterlerine uygundur.

 

 

12- Terminal içerisinde muhtelif noktalarda yer alan yürüyen merdivenlerin ve asansörlerin önüne görme engelliler için uyarıcı hissedilebilir yüzeyler konulmalıdır.

 

Terminal binamızda yürüyen merdiven bulunmamaktadır. Asansörlerin önünde hissedilebilir yüzeyler bulunmaktadır.

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

 

7

 

 

13- Kapıların açık pozisyonundaki net geçiş genişliğinin, iki koltuk değneği taşıyanlar, bir yardımcıyla ilerleyebilenler veya farklı yapıdaki akülü araçlarıyla ilerleyenler için rahatlıkla geçiş imkânına sahip ölçülerde olmalıdır.

 

Havalimanımız terminal binası giriş kapıları çift kanatlı, fotoselli kayar kapı özelliğinde ve açıldığında 170 cm genişliğe sahiptir. Engelli yolculardan iki koltuk değneği taşıyanlar, bir yardımcıyla ilerleyebilenler veya akülü araçla ilerleyebilenler için rahatlıkla geçiş imkânı sunmaktadır.

 

 

 

14- Terminal içerisinde muhtelif noktalarda yer alan harici telefonların en az bir tanesinin yüksekliği, bu yolcular tarafından rahatlıkla kullanabilmeleri için, 90 cm iler tercihen 110 cm yükseklik sınırları içerisinde yerleştirilmelidir.

 

Terminal binası içerisinde 2 adet 100 cm yüksekliğinde dahili ve harici ankesörlü telefon tesis edilmiştir.

 

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

8

 

 

 

 

15- Engelli yolcuların terminal içerisindeki diğer katlara ulaşımı için özürlü veya genel asansörler için ulaşım imkanı sağlanmalı ve giriş-çıkışlarda erişim kolaylığı için en az 150 cm x 170 cm’lik bir manevra alanı bırakılmalı, ayrıca asansör hareketini ve kat bilgilerini veren ses sistemi (Türkçe ve İngilizce) olmalıdır.

 

 Havalimanımızdaki asansörlere kadar hissedilebilir zemin uygulaması mevcuttur. Giriş-çıkışlardaki asansör manevra alanı standartlara uygundur ve asansör hareketini, kat bilgilerini veren ses sistemi (Türkçe ve İngilizce) vardır.

 

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

9

 

16- Yeme, içme ve dinlenme amaçlı yerlere rahatlıkla ulaşabilmeleri için, Havalimanı terminalinde kot farklılığı giderilmeli veya uygun ulaşım imkanı sağlanmalıdır.

 

Terminal binası içerisinde bulunan yeme, içme ve dinlenme amaçlı yerlerde kot farklılığı bulunmamaktadır.

 

 

17- Terminal içerinde engelli yolcular için, yazılı ve sözlü (Türkçe ve İngilizce olarak) bilgilendirme tam ve eksiksiz olarak yapılmalıdır. Kabartma için uygun yerler belirlenmelidir. (Örneğin asansörlerde)

 

Terminal içerisinde engelli yolcular için, yazılı ve sözlü (Türkçe ve İngilizce olarak) bilgilendirme tam ve eksiksiz olarak yapılmaktadır. Görme engelli yolcular için WC’lerde, Engelli WC’lerinde, yolcu salonları girişlerinde terminal binası vaziyet planı Braille alfabesi ile bilgilendirme levhaları şeklinde yapılmıştır.

 

    

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

10

 

18-Terminal içerisinde ve kapalı otopark alanlarında, engelli yolcular için tuvalet imkânı (Gerekli tüm donanımı ile birlikte) sağlanmalı ve bu konuda yönlendirme levhaları ile bilgilendirme yapılmalıdır. Islak hacimlerin giriş kapılarına görme engelli yolcular için Braille alfabesi ile kabartma yüzeylerin konulması uygun olacaktır.

 

Engelli yolcuların kullanımları için terminal binası içerisinde 7 adet engelli tuvaleti tesis edilmiş, acil yardım butonu oluşturulmuş olup, “WC” ifadesinin yönlendirme levhalarında yer alması sağlanmıştır. Engelli yolcuların tuvaletlerden faydalanmaları amacıyla Braille alfabesi ile tuvalet kapılarına isimlik yazılmıştır.

 

    

 

19- Engelli tuvaletlerinde, kolaylıkla ulaşılabilen ve kullanılabilen bir yardım çağrı ve acil durum butonu bulunmalıdır.

 

Havalimanımız terminal binasında bulunan her engelli WC içerisinde 1 adet acil çağrı butonu bulunmaktadır.

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

11

 

 

20- Yürüyen merdivenlerin, yürüyebilen özürlüler için emniyetli hale getirilmesi amacıyla, merdiven başında ve sonunda kırmızı ve yeşil ışıklar kullanılmalı, hareket yönü ve hareket başlangıç yönü belirtilmeli, ayrıca her basamağın köşe kenarı zıt renkler ve tonlarla belirginleştirilmelidir.

 

Havalimanımızda yürüyen merdiven bulunmamaktadır.

 

21- Yürüyen bantlarda, eğimin % 12’den, hızın ise saniyede yarım metreden fazla olmaması sağlanmalıdır.

 

Havalimanımızda yürüyen merdiven bulunmamaktadır.

 

22- İmkânlar dâhilinde terminal içerisinde ve özellikle yeni projelerde, görmeyen veya çok kısıtlı bir görüş kabiliyetine sahip insanlar için, ses ötesi (Infra Voice) sistemi kurulmalıdır.

 

Infra voice sistemi ile ilgili çalışmalar Genel Müdürlüğümüz bünyesinde sürmektedir.

 

23- Yön ve durum bilgisinin; engelli veya hareket kabiliyeti kısıtlı kişiler tarafından kolaylıkla anlaşılabilir nitelikte olması açısından belirgin olması ve aydınlatmanın da yeterli düzeyde olması gereklidir.

 

Havalimanımızdaki yön ve durum levhaları yeterli düzeyde ışıklandırılmış ve pano içerisinden aydınlatmalı olarak tesis edilmiştir. Ayrıca terminal binası, bina içerisi de yeterli düzeyde aydınlatılmaktadır.

 

    

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

12

 

 

24- Tabelalardaki yazılar yaşlılar ve görme yeteneği oldukça azalmış kişilerin durumu dikkate alınarak, görülebilir puntolarda (zihinsel özürlüler de dikkate alınarak anlaşılabilir sembol/piktogramların kullanılması) olmalıdır.

 

Havalimanımızdaki levhalar yaşlılar ve görme bozukluğu olan insanların kolaylıkla okuyabileceği şekilde Türkçe yazılı büyük harfler, İngilizce yazılı olanlar küçük harfler ile yazılmıştır.

 

 

25- Dış hat trafiğine açık havaalanlarında, pasaport kabinleri arasında engelli yolcular için ayrılmış olan pasaport kabini için yönlendirme yapılmalıdır.

 

Havalimanımız şu an için dış hat trafiğine açık değildir; bununla birlikte tabelalarımızda engelli yolcular için ayrılmış olan pasaport kabini yönlendirmesi mevcuttur.

 

   

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

13

 

 

26- Tekerlekli sandalye kullanıcıları için kontuar bölgesinde hazırlanmış olan indirgenmiş check-in noktası bilgisinin terminalin ana ve/veya ara yönlendirme levhasında yer alması sağlanmalıdır.

 

Engelli yolcular için oluşturulmuş check-in noktasının yönlendirme levhasında yer alması sağlanmıştır.

 

 

 

27- Engelli yolculara, güvenlik taramalarında gerekli hassasiyet gösterilmelidir.

 

Havalimanımızdaki Emniyet Şube Müdürlüğüne ve Özel Güvenlik birimine konu ile alakalı resmi yazı yazılmıştır.

 

28- Engelli yolcuların güvenlik ve pasaport işlemlerinin tamamlanmasının akabinde, check-in kontuarlarından uçağa ilerleme konusunda sıkıntı yaşanmaması için gerekli tedbirler alınmalıdır.

 

Havalimanımızda hizmet vermekte olan Havayolu ve Yer Hizmet Kuruluşlarınca gerekli tedbirler alınmış olup, ilgili kuruluşlara “yerine getirilmesi gereken ortak şartlar” maddelerini belirten bir yazı yazılmıştır.

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

14

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

15

 

29- Asansörle iniş imkânı olmayan ve sadece merdivenle ulaşılabilen Gate’ler için (örneğin; uzak uçak park alanları için oluşturulmuş gate’lere geçişte) “Platformlu Merdiven Asansörleri” monte edilmeli ve bulundukları alana kullanma talimatları yerleştirilmelidir.

 

Havalimanımızda merdivenle ulaşılabilen gate bulunmamaktadır.

 

30- Mevcut şartlar dâhilinde, check-in noktalarında tekerlekli sandalye kullanıcıları için ve kısa boylu insanlar için ayrı bir bölüm bulundurulmalıdır. Tekerlekli sandalye kullanıcılarının bankoya tam yaklaşabilmeleri için en az 90 cm uzunluğunda ve masa yüksekliği yerden en fazla 86 cm olan, diz açıklığı için en az 75 cm yüksekliğinde ve 49 cm derinliğinde bir alan bırakılmalıdır.

 

Havalimanımızda standartlara uygun olarak 2 adet check-in noktası oluşturulmuştur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

16

 

31- Terminalin fiziki durumları dikkate alınarak engelli veya hareket kabiliyeti kısıtlı kişiler için dinlenme noktaları ve bekleme koltukları oluşturulmalı (terminaldeki koltuk kapasitesine göre % 5’ten az olmamak kaydıyla) ve bu oturma alanları engelli işareti ile belirlenmelidir. Ayakta durmakta güçlük çeken yolcuların (örneğin; check-in kontuar noktasında, bagaj alım alanında) destek alabileceği tırabzanlar veya destek çubukları bulunmalıdır.

 

Terminal binası yolcu bekleme salonlarında bulunan koltuklarından % 5’i engelli veya hareket kabiliyeti kısıtlı yolcuların kullanımına öncelik verilmesi amacıyla Uluslar arası Engelli Simgesi etiketi ile işaretlenmiş ve ayrılmıştır. Ayrıca, Havalimanımızda check-in bankosu ve bagaj alım alanında tırabzanlar yapılmıştır.

 

      

 

32- Mevcut şartlar dâhilinde, ulaşım hizmeti veren otobüsler ile Havalimanında taksi hizmeti veren araçların bir kısmında tekerlekli sandalye kullanıcıları için yardımsız iniş-biniş imkânı sağlayan platformun olması sağlanmalıdır.

 

Havalimanımızda taksi hizmeti veren kuruluşa konu hakkında bilgi verilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

17

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

18

 

33- TSE’nin Ulaşılabilirlik Standartları kapsamında bütün camlı asansörlerin, fotoselli cam kapıların ve iç mekânlarda görme engelli (veya kısmi görüşe sahip yolcular) tehlike yaratabilecek camlı yüzeylerin varlığının belirgin hale getirilmesi gerekmektedir.

 

Terminal binasındaki iç mekânlarda görme engelli veya kısmi görüşe sahip yolcular için tehlike oluşturabilecek camlı yüzeyler renkli film şeritleri ve yapıştırmalı etiketlerle belirgin hale getirilmiştir.

 

    

 

34- Terminal içerisinde veya dışında yer alan rampaların, az görüş yeteneğine sahip, yolcuların emniyetinin sağlanması için rampa kenarlarının uyarı niteliğinde kırmızı renkli boya ile belirgin hale getirilmesi gerekmektedir.

 

Havalimanımız terminal içerisinde ve terminale giriş-çıkış noktalarında kot farklılığı yoktur.

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

19

 

35- Terminal binasının çok katlı fiziki yapıya sahip olması durumunda, gelen yolcunun kara tarafında çıkışından tayin edilmiş noktaya (yardım isteme noktasına) ilerlemede sıkıntı yaşanmaması için gerekli tedbirler alınmalıdır.

 

Havalimanımız terminal binası, yolcu salonları açısından tek katlıdır.

 

36- Terminali kullanan engelli yolcuların transit yolcu halindeyken bağlantı seferlerine ulaşmada sıkıntı yaşanmaması için gerekli önlemler alınmalıdır.

 

Havalimanımızdan transit uçuşlar için gerekli önlemler alınmıştır.

 

37- Hareket etme yeteneğini sağlayan ekipmanın kaybolması veya hasarlanması durumunda geçici olarak yenilenmesi konusunda problem yaşamaması için gerekli tedbirler alınmalıdır.

 

Havalimanımızda hizmet vermekte olan Yer Hizmet Kuruluşu tarafından gerekli tedbirler alınmış olup, yolcularımızın mağduriyet yaşamaması için konunun takibi yapılmaktadır.

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

20

 

38- İmkânlar ölçüsünde, engelli yolculara yardım edecek olan genel kabul görmüş yardım köpeklerine ilişkin özel dinlenme alanları belirlenmelidir. Bu alanların engelli yolcuların güvenlik kontrollerine, hizmet alacağı noktalara, kapılara kolayca ulaşabileceği yol güzergâhında olması uygun olacaktır.

 

Genel kabul görmüş yardım köpeklerine ilişkin özel dinlenme alanı Havalimanımız terminal binası içerisinde tesis edilmiştir.

 

 

39- Yolcuların duymaması-görmemesi halinde tehir, iptal, bagaj işlemleri vb. durumları için yolcunun haberdar olmak için bu konuda talebini iletmesi durumunda muhtemel hareket tarzı belirlenmelidir.

 

Konu hakkında Braille alfabeli tehir/iptal yazıları, şikâyet formları ve engelli yolcu kolaylıklarını anlatan broşür hazırlanmış olup, işaret dili ve engelli yolcuya yönelik hizmet eğitimi almış danışma personeli tarafından gerekli refakat sağlanmaktadır.

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

21

 

 

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

22

 

 

40- Yolcunun istemesi ve uçuş öncesi ve sonrasında yeterli zamanının bulunması durumunda Havalimanı tesislerini (yeme, içme, dinlenme, ıslak hacimler vb.) kullanabilmesi sağlanmalıdır.

 

Engelli yolcuların havalimanımız terminal binasında bulunan tesislerden faydalanması amacıyla gerekli tedbirler alınmış olup, kendilerine danışma personeli refakat ve yardım edecektir.

 

 

41- Yeni inşa edilecek havaalanlarında/terminallerinde, TSE’nin Ulaşılabilirlik Standartları (Check-in bankosu, rampa, yürüyen merdiven vb. hususlarda) dikkate alınmalıdır.

 

Havalimanımızda sürdürülen çalışmalar TSE’nin Ulaşılabilirlik Standartları çerçevesinde yapılmaktadır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

23

 

PROJE KAPSAMINDAKİ YERİNE GETİRİLMESİ GEREKEN ORTAK HUSUSLAR

 

1- Engelli yolculara direkt olarak hizmet veren kuruluşlar, hareket kabiliyeti kısıtlı kişilerden ücret talep edilmemesi konusunda gerekli tüm tedbirleri yerine getirmelidir.

 

Havalimanımızda hareket kabiliyeti kısıtlı kişilere sunulan hizmetlerden herhangi bir ücret talep edilmemektedir. Havalimanımız otoparkında 10 adet engelli park yeri oluşturulmuş olup, “DHMİ Ücret Tarifeleri Kitapçığı” doğrultusunda engelli yolculardan herhangi bir ücret talep edilmemektedir. Ayrıca yer hizmetleri ve Havayolu Kuruluşları tarafından hareket kabiliyeti kısıtlı kişilere sunulan hizmetlerden herhangi bir ücret talep edilmemektedir.

 

2) Hizmetin farklı birimler tarafından sunulması dikkate alındığında, Proje kapsamındaki kuruluşlar arasında hizmetin kesintisiz sağlanması yönünde gerekli tüm tedbirler alınmalı ve ilgili kuruluşlar tarafından engelli yolculara yardım konusunda prosedürler oluşturulmalıdır.

 

Havalimanımızdaki faaliyet gösteren Kurum ve kuruluşlar hizmetin aksamaması ve belirli bir kalite standardına ulaşılması için tarafımızca gerekli bilgilendirme yapılmıştır.

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

24

 

3) Engelli ve veya hareket kabiliyeti kısıtlı kişilere hizmet veren personelin görev tanımları oluşturulmalı ve bu kişilerde aranılan nitelikler belirlenmelidir.

                           

Engelli yolculara direkt olarak hizmet vermekte olan danışma, özel güvenlik ve Yer Hizmeti personeli gibi personellerin gerekli eğitimi almaları sağlanmıştır. Engelli Yolcu Hizmetleri Talimatında engelli yolculara yardımcı olacak personelin görev tanımları ile personelde aranılan nitelikler belirlenmiştir.

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

25

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

26

 

4) Engelli yolculara hizmet verecek tüm personele eğitim verilmesi sağlanmalı ve bu eğitimlerin tazeleme periyotları belirlenmelidir.

 

Havalimanımızda engelli yolculara direkt hizmet vermekte olan danışma görevlileri, özel güvenlik görevlileri personellerine Aydın Sürekli Eğitim Merkezi Tarafından İşaret Dili Eğitimi ve Engelli Yolcuya Davranış Usulleri Eğitimi verilmesi sağlanmıştır. Yer Hizmet Kuruluşu da gerekli eğitimleri ilgili personelin almasını sağlamıştır.

 

 

 

 

 

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

27

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

28

 

5) Özellikle işitme engelli veya öğrenme zorlukları bulunan engelli kişiler ile etkin iletişim kurulması amacı ile işaret dili bilen gerekli eğitime ve becerilere sahip personel (Güvenlik, Danışma, Yer hizmetleri personeli, Kabin personeli vb.) bulundurulmalıdır.

 

Havalimanımızda engelli yolculara direkt hizmet vermekte olan danışma görevlileri, özel güvenlik görevlileri personellerine Aydın Sürekli Eğitim Merkezi Tarafından İşaret Dili Eğitimi verilmesi sağlanmıştır. Yer Hizmet Kuruluşu da gerekli eğitimleri ilgili personelin almasını sağlamıştır.

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

29

 

6) Havaalanında/Terminallerde kuruluşların web sayfalarında engelli yolculara sunulan hizmetler vb. imkânlara ilişkin bilgi içerikli slâytların konulması, sunulan hizmet kalitesini arttıracaktır. 

 

 

Havalimanımızda engelli yolculara sağlanan yolcu kolaylıkları Mardin Havalimanı resmi web sitesi olan www.mardin.dhmi.gov.tr internet adresinde yayınlanmaktadır.

 

 

 

 

 

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

30

 

7) Hizmet kalitesinin yükseltilmesi açısından engelli yolculara yönelik olarak sunulan ücretsiz hizmetler terminal imkânlarına ilişkin el broşürleri (görme engelliler için terminal yapısına ilişkin bilgileri vb hususları içeren Braille alfabeli)  hazırlanmalıdır.

 

Havalimanımızda engelli yolculara sunulan hizmet kalitesinin artırılması amacıyla terminal binasında bulunan kolaylıklar ile engelli yolcular için oluşturulan mahallerin yer aldığı Braille alfabeli Vaziyet Planı, engelli yolculara yönelik sunulan hizmetleri kapsayan Braille alfabeli el broşürleri, öneri/şikayet formu hazırlanmıştır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

31

 

 

8) Engelli veya hareket kabiliyeti kısıtlı kişilere sunulan hizmetin kalitesinin arttırılması yönünde çalışmalar yapılmalı ve süreç içerisinde emniyet önlemlerinin geliştirilmesi yönünde de gerekli tedbirler alınmalıdır.

                           

Hareket kabiliyeti kısıtlı veya engelli yolcuların güvenlik ve emniyet önlemlerinin geliştirilmesi amacıyla Havalimanı Emniyet Şube Müdürlüğü ve Özel Güvenlik birimine gerekli yazışmalar yapılmıştır.

 

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

32

 

9) Engelli yolcu şikâyetlerinin zamanında değerlendirilebilmesi ve çözüme kavuşturulmasına yönelik etkin tedbirler alınmalı (değerlendirme formları vb) ve bu konuda istatistikî veriler oluşturulmalıdır.

                           

Havalimanımızda 5 adet öneri şikâyet standı engelli yolcuların kullanabileceği ölçülerde olup öneri şikâyet kutuları Pazartesi ve Perşembe günleri Emniyet Yönetim Uzmanlığı Birimi tarafından açılarak aynı gün içerisinde şikâyet sahibi kişiye ( iletişim bilgileri mevcut ise)  şikâyetin alındı bilgisi verilmektedir. Aynı zamanda Dış Müşteri (Engelli Yolcu) Anket Formları vasıtası ile Havalimanımızda 6 aylık dönemlerde anketler yapılmakta ve anketlerin analizi raporlarına göre gerekli çalışmalar yürütülmektedir. Ayrıca görme engelli yolcular için Braille Alfabeli Öneri/Şikâyet Formları hazırlanmıştır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

33

 

 

10) Proje kapsamındaki ilgili kuruluşlar tarafından kendi sorumluluk alanlarında ki yardımlara ilişkin kalite standartları oluşturulmalıdır.

                           

Engelsiz Havaalanı Projesi kapsamında Havalimanımızda yürütülen çalışmalar ile sunulan hizmetlere ilişkin kalite standartları ile talimat oluşturulması/geliştirilmesi çalışmaları tamamlanmış olup, kalite standartları ile talimatın yönetim sistemine dâhil edilmesi ve güncelleme çalışmalarına Genel Müdürlüğümüzce devam edilmektedir. Engelsiz Havaalanı projesiyle ilişkili olan kurumlarla belirli bir kalite standardının oluşturulması için koordine kurulmaktadır.

 

 

 

MARDİN HAVALİMANI ENGELSİZ HAVAALANI PROJESİ

                   

 

34

 

 

11) Proje kapsamındaki ilgili kuruluşları tarafından sunulan hizmete ilişkin olarak belirli periyotlarda performans ölçme izleme yapılması gerekmektedir. Ayrıca bu konuda sürekli iyileştirmenin sağlanabilmesi için gerekli çalışmalar aralıksız olarak sürdürülmelidir.

                           

Havalimanımızda engelli yolculara sunulan hizmetlerin takip edilebilmesi amacıyla “Engelli Yolcu Hizmet Takip Formu” ve “Dış Müşteri (Engelli Yolcu) Memnuniyeti Anket Formu oluşturulmuştur. Formlara işlenilen bilgilerin incelenmesi neticesinde ortaya çıkacak duruma göre gerekli çalışmalar/önlemler alınacaktır.

 

12) İlgili mevzuat kapsamında alınması gereken diğer tedbirler yerine getirilmelidir.

                           

Havalimanımızda engelli yolcu kolaylıkları konusunda ilgili mevzuatların takibi yapılmaktadır.

 

13) Engelli yolcular konusunda ICAO Annex-9 kolaylıkları ile ECAC Doc-30 un ilgili bölümlerinde havayolu ile seyahat eden engelli veya hareket kabiliyeti kısıtlı kişilerin haklarına ilişkin AB Regülasyonu (Regülation (EC) 1107/2006) ve eklerinde yer alan hususlar dikkate alınmalıdır.

                           

Havalimanımızdaki Kuruluşlara engelli yolcu standartları ile ilgili Kurum ve Kuruluşlara tarafımızdan resmi yazı ile bildirimde bulunulmuştur. İlgili dokümanlardaki güncel değişiklik/yenilikler takip edilerek Havalimanımıza uyarlamaya çalışılmaktadır.

 

14) İleride bu konuda doğabilecek ihtiyaçlar ve gelişmeler ile Avrupa Birliğine uyum çerçevesinde Genel Müdürlükçe istenilebilecek diğer düzenlemeler yerine getirilmelidir.

                           

Proje kapsamında doğabilecek ihtiyaç ve gelişmeler olduğu takdirde AB uyum çerçevesinde istenilecek düzenlemeler Müdürlüğümüz tarafından yerine getirilecek ve/veya gerekli düzenlemeler yapılacaktır. Ayrıca projenin geliştirilmesi için Müdürlüğümüzce çalışmalar devam edecektir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                           

 

Ek Dosyalar
  • ENGELLİ YOLCU KOLAYLIKLARI
  • T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
    Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü